Svira blå

Konsert för röst rörelse och fiberkonst, 2014

(Textile Sounds Festival, Textilmuseet i Borås, 10/10-14)
www.textilesounds.se/
Idé, komposition-koreografi, röst: Anna E Weiser
i nära samarbete med Anna Linnea Liljeholm, textil/fiberkonstnär, och Hanna Bylund, dansare.

Kostym i papper och textil, ordnade/komponerade klangmässigt i lager på lager för dansare att spinna, svira sig ur.

IMG_6467

IMG_6466 - version 2

IMG_6469 - version 2

Konserten innefattar tre delar, en elektroakustisk ljudkomposition baserad på ljud från torra ytor till sinnrika vattensystem, en svirande, spinnande fiberljudakt, och en avslutande röstimprovisation till ljudet av tunna silkestrådar.

Verket är fristående men relaterar till installationen Skörstarka membran och antydan av blå, grundvattensensibilitet.

Bakgrund och process

Hanna Bylund provar kostymen för första gången
Hanna Bylund provar kostymen för första gången

Med anledning av inbjudan att medverka i Textile Sounds Festival, arrangerad av Lisa Hansson & Stefan Klaverdal, Lilla Vävoperan, ville jag skapa ett verk som associerade direkt till textil klanglighet. Därunder till övergång mellan nervtråd och hölje, linje och yta, sträng och membran. I mitt arbete försöker jag alltid arbeta mot ett lyssnande efter skillnader i klanglighet på fibernivå. Genom att koreografera rörelse i relation till ljud och process skapas en rumslig sensibel närvaro. Jag har redan tidigare arbetat med dansare som ljudskapande musiker i samband med textila material, men denna gång kunde jag ta steget längre och be textilkonstnären Anna Linnea Liljeholm att skapa en verkspecifik kostym ur ett ljudkompositoriskt perspektiv. Jag gav inte Anna ett partitur att arbeta utifrån, men olika material, papper, linne, silke, att använda i särskild ordning lager på lager, och instruktionen att inte söka färdig form men förhålla sig till dansarens spinnande/svirande kontinuerligt pågående rörelse. Med det som ramverk skapade Anna en kostym, ett instrument, med tydligt eget konstnärligt uttryck som berikade verket med fler fina skikt.

Svira blå 2
Anna Linnea Liljeholm visar del av kostym

Ordet Svira kom Hanna Bylund med, apropå att jag ville fokusera bara på snurren som hon dansar den i folkdans, nära kroppen, nära jorden, gravitation och centrifugalkraft, svängkraft. Jag letade äldre betydelse på ordet och hittade i Svenska Akademins Ordbok svänga omkring och det latinska ursprunget Vibrare. Min tolkning, kommunikation mellan svängande ytor, vibration.

ark ytor membran trådar och strängar
ett snurrande spinnande och en blå linje
en nerv att hålla sig i
spinna in till när-varo

(del av instruktion till medverkande)